SAMTIDSKUNST: Året store kunstudstillinger peger i flere retninger. På Documenta i Kassel nærmest opløstes kunsten i ”community building” og politisk aktivisme. Biennalen i Venedig fortsætter derimod med at tilbede det individuelle kunstværk.
Samtidskunsten ved en skillevej
"Den legendariske udstilling Documenta midt i Tyskland og i midten af Europa tog denne gang mere form af en festival end en kunstudstilling. Kunsten opløstes og publikum skulle lede efter værkerne og den individuelle kunstner, men måske stilles der i samme åndedrag også spørgsmål ved publikums rolle. Den besøgende i Kassel var ikke længere bare en gæst, som kunne komme og bevare sin anonymitet, men gæsten var i Kassel transformeret til en deltager i sociale eksperimenter. Det har provokeret mange kunstkritikere og kulturjournalister – også de blev tvunget til at være noget andet, end de plejede at være."
Venstrefløjens medie "Solidaritet" har publiceret min analyse af, hvor samtidskunsten er på vej hen. Redaktør Morten fra Solidaritet kalder meget rammende artiklen for "kunstanmelder Morten Ranums en tour de force gennem årets store kunstudstillinger".
Læs hele analysen her
Lyt også podcast-versionen (oprindelig broadcaster på Tremella Radio, den 1.november): farverne
Comments