October Text II
14/10
Jeg kører rundt i en rød bil, så jeg er altid synlig, hvis
nogen skulle have gået glip af den hvide mand. Der bliver altid lagt mærke til
mig. Langt mere end jeg bryder mig om, og utrolig meget mere end jeg selv
tænker over. Jeg lærer at leve med det, jeg lever med det. Har jeg noget valg? Ikke
hvis jeg vil have det som jeg er kommet efter. Alting har sin pris!
[i oktober samler jeg tankerne om biler, påklædning,
skinnende silkeskjorter, sko med lange spidse snuder, popmusik, begravelser og
stærk sol der kommer fra den rigtige retning, oppefra, lodret ned i hovedet på
dig]
Også kvinder interesserer sig selvfølgelig for sko
Der var
engang en dårlig hollywoodfilm, I Dreamed of Africa, hvor Kim Bassinger slutter
med at sige: "I den sidste ende kan vi kun gøre som dagene byder os, vel
vidende, at det eneste der er værd at eje er styrken til at fortsætte arbejdet,
i vished om, at det vi elsker kan vi aldrig miste. Der er intet fast holdepunkt
i denne verden. Vi kom til dette enestående sted og Afrika gav os et enestående
liv. Så tog Afrika en enestående pris. Det var Afrikas privilegium. Og nu er
det mit privilegium at passe på Afrika". Hvis du har været dér, er det ikke
for sjov...måske værd at tænke over for alle dem der lige for tiden invaderer
fx Kenya med deres sædvanlige politiske og økonomiske dagsordener.
[i oktober
samler jeg tankerne om ting der fylder mit hjerte, det bringer mig igen kontakt
med stor glæde, usandsynlig smerte, taknemmelig, ydmyghed, fantastisk
overstrømmende lykke men også forbitrelse og skyld overfor ikke at have gjort
det rigtige på rette tidspunkt]
16/10
I am picking my phone. Though I do not recognise the number I know who it
is. She often calls me from a pay phone because she has not any credit on her
own. We are almost lovers or maybe not yet. She tells me that she is at
National Theatre and Eli Wamala has died and if we can drive out to Kyengera in
the evening where his family lives. I say, that off course we can. Sincerely I
do not know what I have engaged myself into, but I have been to burials before.
When someone dies everybody assemble with the family in the home of the
deceased. People often stay there for days. In the evening when we arrived to
Kyengera, it was like a traffic jam. Here are thousands of people and hundreds
of cars, only one red one, though. But here nobody seems to notice me. I am for
once just one in crowd and being greeted by people I know like everyone else.
She wants to get in the center of garden. It takes some time to get there but
finally we sit down. It is Monday. Every Monday evening all the musicians in
Kampala go to National Theatre to The Musicians Club, the jam-session. On this
evening the jam has been moved to Wamalas garden in Kyengera to honour him and
give him the last respect. And they are all here, famous or not, upcoming or
old. They perform, play and sing for the rest of the evening. She is also to
sing which is why we had to be in the middle of everything. I am just seated,
silent and amazed of the intencity. I feel invisible. At some point an older
man who is sitting some distance from me is looking in my direction. He nods as
a greeting and I greet him back. It is the only moment during the evening that
someone is taking any notice of my presence. An extraordinary moment for me..
The next day at work someone said that they saw a red car yesterday evening at
Wamalas place and I replied: "Yes, I was there". It felt so naturel and simple.
[i oktober samler
jeg tankerne om ups & downs fra mine oplevelser i Uganda gennem årene,
måske vil det kunne være med til at forklare hvor jeg havnet og hvem jeg er
blevet, men højst sandsynligt er der ingen forklaring på netop det, kun
genoplevelse af erfaringer som jeg enten husker eller har glemt]
17/10
Jeg kan ikke tale om bryllup uden først at fortælle
om hvad der nødvendigvis må gå forud. Nu til dags slås bryllup og kwanjula ofte
sammen men jeg synes det er en uskik for så tjener jo kwanjula intet formål. Kwanjula
kan groft sagt oversættes som forlovelse, men det er egentlig den traditionelle
og kulturelle bryllupsceremoni, mens det officielle bryllup kommer ud af en
kristen tradition. Det er et godt eksempel på hvordan traditionelle ritualer,
kristendom og modernitet går hånd i hånd i Uganda. Kwanjula kaldes også for
introduktionsfest, hvor de 2 familier mødes og gommens familie bringer gaver
til brudens familie (medgift). Under kwanjula gennemføres en række ritualer,
som er meget kønsopdelte. Bruden bliver vist frem flere gange i selskab med
familiens andre kvinder og i forskellig påklædning. Gommen skal svare rigtigt
på en række spørgsmål - og hvis det lykkes får han bruden som sin kone.
Bagefter serveres maden og festen fortsætter i timevis. Ifølge traditionen skal
der gå nogle måneder eller et halvt år før ægteskabet bekræftes ved et bryllup
i kirken. Som mand kan en kwanjula godt være en lidt hård prøvelse for
tålmodigheden og en ret kedelig affære. Man sidder bænket på tætpakkede
plastikstole i timevis før der begynder at ske noget. Kvinderne derimod
befinder sig inde i huset omkring bruden. En god beskrivelse af det stadig
meget kønsopdelte samfund og forhold mellem mande- og kvindekultur. Jeg har
deltaget i en mængde kwanjula og været inviteret til mange flere, men aldrig
selv haft mit eget, dog nåede jeg at komme på "besøg" hos min
ex-kones familie, som vist endte med at blive en mellemting mellem et besøg og
en kwanjula. Som alting der falder mellem 2 stole blev det lige dele akavet og
underholdende.
[in October I
will gather my thoughts about my life in Uganda including weddings, death,
music, work, pleasure, sickness, graduation and a lot more]
18/10
I aften
genså jeg "The Constant Gardner"". Bogen interesserede mig ikke
dengang jeg læste den for mere end 10 år siden som forberedelse til at tage til
Afrika for første gang men filmens billedside har altid grebet mig. Klipningen
beskriver meget præcist ikke kun forskellen mellem Europa og i dette tilfælde
Kenya men også kontrasten mellem de fleste hvide mænd og kvinders liv i Kenya
og livet udenfor ghettoen og hvad der kan ske hvis man ikke blot træder udenfor
men også aktivt tager afstand fra ghettoen.
[i oktober
samler jeg tankerne om de valg jeg tog mens jeg boede i Uganda og hvilke
konsekvenser det har haft]
19/10
Det regner.
Der er tag af aluminium på huset i Kazo - i pladerne er der små huller som
regnen kan komme igennem. Hvis jeg ikke vågner på grund af larmen regnen
forårsager, så bliver jeg vækket af regndråberne på mit ansigt, men jeg har
lært hvor i sengen jeg kan lægge mig for at forblive tør. Min motivation til at
stå op og gå udenfor er ikke stor. Jeg ved at alt vil være et kaos af mudder og
oversvømmelser. der er ingen asfalterede veje her i udkanten af byen, og jeg må
tage bobaboda og matatu som alle andre. Bilen jeg engang havde forsvandt sammen
med jobbet i den hvide ghetto. Det er jo også derfor jeg bor, hvor jeg bor. Det
er ikke fordi jeg beklager mig. Jeg har det godt hvor jeg er og alt hvad jeg
har mellem hænderne er mine egne valg.
[i oktober
samler jeg tankerne om de steder jeg har boet i Kampala, og indser ... ja,
måske er mine konklusioner ikke de mest interessante, lad ordene tale for sig
selv]
Viola in the house in Kazo, she must be a grown teenager by
now. Sweet girl hope your are happy whereever you are
20/10
Det første
sted jeg boede i Kampala var et klassisk white boy muzungu place i bydelen
Muyenga. I huset var der både firben, kakkelakker og græshopper. Græshopper kan
steges på panden lærte jeg. Kakkelakker havde jeg klasket en del af i
Mellemamerika med sandaler midt om natten på usle hotelværelser når jeg ikke
længere kunne udholde larmen fra deres bevægelser hen over gulvet. Hvad jeg
aldrig før havde tænkt over var at firben og kakkelakker er en perfekt
kombination. Firben sluger kakkelakker så firbenet vokser til tredobbelt
størrelse hvorefter firbenet suger al kraft ud af kakkelakken og efter noget
tid genvinder firbenet sin sædvanlige størrelse. I huset på Tank Hill Road
kunne jeg om aftenen bruge timer på at glæde mig over dette fascinerende
scenarie dyreriget viste sig for mig på en yderst retfærdig måde. Siden har jeg
elsket firben meget højt og respekteret deres glubske appetit.
[i oktober
samler jeg tankerne om ... ja, vurder selv]
21/10
The place in Kampala where I lived I liked the most was a small apartment
deep inside Kikkubamutwe. What a beautiful name! The area include a lot of
things that together tell important aspects of my life and experience in
Kampala. You might think that I am kidding, because the place is not very fancy
and definitely very noisy and busy. In rain it gets muddy and flooding. Here I
was not protected by walls. Everyone had access to me. There is many local bar
where I have spent so much time just sitting and listening and watching. The
apartment was located on the first floor in a house a little past the mango
tree. Downstairs there are a couple of shops. In the street there are boys
selling chapati with eggs in the morning. It served very often as my breakfast.
Just oppesite was an exrtremely noisy bar that closed very late - or almost
never. In those years where a certain video that I appeared in was popular they
loved to play the song from the video if they saw my on the balcony outside the
apartment. I often sat in the balcony in the afternoon to write something, not
in the evening, then there was to many mosquitos.
[in october I gather my thoughts about housing in Kampala, differences
between areas in the city and related issues such as landlords and house girls
and boys]
22/10
House girls
er et kapitel for sig. Jeg har gjort mine hårde erfaringer, men som årene er
gået har jeg opdaget at jeg ikke er den eneste. Selv voksne kenyanske og
ugandiske mænd og kvinder har store vanskeligheder med deres house girls. Det
har fjernet den misforståelse i mit hovedet at det var fordi jeg var muzungu,
som min ugandiske kollega dengang sagde en dag: I don't think your problems are
very different from mine, med sædvanlig skarpsindighed. De af jer der kender
til mit liv dengang i Uganda vil ikke være i tvivl om hvem det er.
[i oktober
samler jeg tankerne om skarpe iagttagelser som meget ofte falder når man mindst
venter det. Så lyt opmærksomt, du skulle nødig gå glip af de vigtige ting i
livet]
23/10
Jeg har
været i et utal af frisørsaloner enten for selv at blive klippet eller
barberet. Det sidste klarer jeg nu bedst selv. Men jeg også tit ventet på en
kvinde jeg holdt af. Ofte har jeg ikke helt forstået hvad det skulle til for.
Alle de anstrengelser med hår. Ikke at mit eget eget hår er mig ligegyldigt.
Bestemt ikke. Men trods alt ikke et spørgsmål om liv og død. For et par måneder
siden var jeg til min nieces 18-års fødselsdag. Hun og alle veninderne havde
langt glat og skinnende hår langt ned ad ryggen. Uden undtagelse. Det lignende
en nødvendighed. På samme måde som afrikanske kvinder udglatter og påsætter hår
i jagten på måske det samme skønheds- og kvindeideal. Drømmen om prinsessen og
et helt kongerige som taget ud af et eventyr.
[i oktober
samler jeg tankerne om såvel mit eget hår men især de kvinders hår jeg har mødt
kendt og elsket]
24/10
I am going up-country. It is not something I do very often. I belong in the
City, well in any city not only the City I am currently living in. Up-country
is not my home though I will go occasionally when it is expected of med or
needed. What do I mean by up-country? Anywhere outside urban civilisation. It
is not that I despice the countryside. My worst scanario is living in a small
town or village. If we were talking about real deserted places like Turkana
Lake I would not mind though there might be other things to consider before
residing in the area around Turkana Lake. The argument for living up-country
will often be that there life will be quiet and easy but there is nothing as
complicated as life in the village. Life is complicated enough as it is. I
prefer the noise and activity from a big city.
[in October I gather my thoughts around places of my preference and those I
would rather avoid but my preferences ought not to be confused with judgement.
I have no intention of condening other peoples choices if you happen to be in
Nairobi you must check out Club Choices in Baricho Road in Industrial Areal]
25/10
Jeg så ham
dø. Vil havde været igennem meget sammen. Pork med Joseph i Wandageya. Han sov
under en trappe i Kabalagala. Da han var syg blev stedet mere og mere beskidt
med mange moskitos. Sådan blev han svagere. Jeg kom forbi der hver aften og
snakkede med Joseph, Charles, Francis og Richard. Der var ofte også andre der
kom forbi. I begyndelsen tænkte jeg ikke så meget over det. Da jeg en aften så
hans tilstand vidste jeg at jeg måtte gøre noget. I det øjeblik havde jeg ingen
anelse om hvilke skyggesider det ville åbenbare, hvordan jeg både ville blive
løsning og ulykke og hvad virkelig fattigdom egentlig betyder og har som
konsekvens. Han havde AIDS og sygdommen gik til sidst på hjernen og han døde
grusomt, langt tid efter jeg havde taget håbet fra ham.
[i oktober
samler jeg tankerne om skyld og skam som jeg og andre må leve med resten af
livet, og for mig bliver det meget længe, også om mange år når jeg stadig
sidder og ser de samme musikere spille de samme sange i Kampala, vil jeg tænke
på Richard som kunne have levet meget længere hvis jeg ikke havde begået så
alvorlige fejl dengang i 2004]
26/10
Det tager
lang tid at synke det, som jeg har været igennem. Ikke fordi jeg har oplevet
noget særligt men på grund af hvad som skete med mig i mellemtiden. Er det blot
min forestillingsevne? Måske er jeg fortsat det samme menneske, jeg er blot
blevet 20 år ældre. De 20 år kunne have gået med alt muligt andet og jeg ville
have siddet i det samme tog og tænkt den samme tanke som jeg tænker nu. En
bekvemmelig tanke. Alt er uden betydning.
"der
kommer ikke noget ud af det, som jeg gør intet andet end der ville være kommet
ud af det under alle omstændigheder mine handlinger har ikke nogen
betydning" (eksplosion, s.18)
Jeg har
allerede skrevet det ned og udgivet det, så der må være noget om snakken, men
jeg er kun en hallucination, et fatamorgana i ørknen som forsvinder ved nærmere
bekendtskab.
[i oktober
samler jeg tankerne om absolut intet, her i et sekund lever jeg lykkeligt,
efterhånden som tiden går samles denne række af ingenting til en mosaik, der
udsender lys spejlinger i evigheden]
27/10
Søndage i
Omoja. Den eneste fridag i løbet af ugen. Alle arbejder også lørdage, i hvert
fald halvdelen af dagen. Der er faktisk også en del der arbejder søndag men i
princippet holdes fri. Om morgenen er det kirke tid. I løbet af eftermiddagen
stimler mange sammen, især børnefamilier, i Visa Place, en lille forlystelsespark.
Her kan børnene løbe rundt mellem hinanden, hoppe i vandet og prøve karussel og
rutchebane og meget andet mens forældrene sidder og drikker og spiser.
[i oktober
samler jeg tankerne om afslappende aktiviteter når tiden tillader det, lige
dele karussel, fodbold og muchomo]
28/10
What haven't you heard in a matatu? Probably not much. It is a real god
place to hear gossip, discuss politics and get advice on problems from absolute
strangers. But after a few minutes the guy next to me is already my brother. The
only thing that is hard to get in a matatu is privacy. But what am I without
the girl or boy next door?
[in October I am gathering my thoughts about the borderline between privacy
and public space around the world]
29/10
How do you survive Kampalas traffic jam? There will always be someone who
complain about traffic, and yes, traffic can be tough. The large numbers of
Matatus can block all of Jinja Road from Nandos to UMA Showgrounds, and you are
wondering when it is time to introduce big city buses? But Matatus are not your
biggest problem, your perception is. First of all you have to acknowledge that
here are no rules, only negotiation. If you can't accept these premisses then
you will have a very hard time. It has always helped me to relax and listen to
music from far away so that I could make myself believe I was somewhere else.
In Kampalas traffic jam I very often listen to flamenco music.
[in October I gather my thoughts about facts of life, not what excite me
but what will relax my sense of temper]
30/10
I dag skal
jeg skrive. Det har altid været min løsning på så at sige alting, men det har
kun ført mig længere ud i elendighed således afhængig slæber jeg mig gennem
livet jeg har også skrevet om Afrika sådan har jeg trådt vande i mange år det
er kun et ritual måske venter jeg på ankomsten af et nyt kontinent det plejede
at ske af sig selv men der synes intet at ske der er ingen forskel på Maria der
tager børnene i hænderne på vej ind i Chiapas jungle og Sara der kaster sig i
Viktoria Søens beskidte vand for at redde fiskene fra Europas jagt på mere magt
det eneste jeg kan er at rejse længere mod øst.
[i oktober
samler jeg tankerne om min egen inkompetence, mangel på moral og ulykkelige
skæbne i en verden jeg aldrig vil kunne forstå et sted hvor jeg altid bare vil
fare vild]
31/10
Have I said that I wanted to write about Africa? Someone has already
written about how to write about Africa. But all the people who claim to write
about Africa they don’t really write bout Africa do they? They write about themselves.
We are right now interested in African because of the growing middle class
in. This makes us believe that Africa will become like us.
But the middle class is a passing phenomenon, even here where we are. While
a very small middle class is growing in Africa, the division of class is
returning in Europe. The middle class is just a bracket in time, which will
close around it self very soon. The middle class will evaporate as easy as it
was invented, so will the belief in equality, social justice and democracy, but
they will continue to be in people’s minds as all other distant phantasies.
African will survive, while Europe and so-called western civilization will
bend down and crumble to dust and like sand fly over water and disappear.
Sahara will move around. Wars will continue … who is exploiting whom?
[in October I have gathered my thoughts, they have now come to an end]
Comments