Bestant kødannelse i lufthavne fordi rejseaktiviteten er vendt tilbage men det er måske ikke bemandingen i security

DAKAR - DAG I

Der er den sandsynlighed at jeg kommer til at formulere mig en kende arrogant. Det kan ikke udgås når man står i en lang kø i Københavns Lufthavn og kigger rundt på alle de andre rejsende og overvejer hvem de er og hvor de skal hen og hvorfor. Hvor skal de rejse hen og hvad bidrager deres rejse til? Det er underforstået at min egen er meget vigtig. Jeg kommer til at savne pandemien, hvor der var bedre plads til armbevægelser.

Det er her i den sidste sætning at arrogancen spirer frem!

Jeg fanger mig selv i en tanke. Hvor jeg hader de andre. De som rejser men bare er parasitter uden at bidrage med noget. Lufthavnene er fyldt med dem. Vores "grace" periode er ovre. Jeg vil have pandemien tilbage. Nu står vi i lange køer, men hvad er formålet? 

I flyet sidder en pilot i civil og taler med et amerikansk par. Hvorfor taler amerikanere så grimt? Det lyder som om det er med vilje - de giver indtryk af at de lider, men vi ved godt at de ikke kan gøre for det. 

En overfyldt lounge i Charles de Gaulle Lufthavn som får det til at ligne et cafeteria i provinsen i 1970erne. Hvor er osten henne? Vi er trods alt i Frankrig. Måske er det på tide af vi skifter flyselskab?

I am going towards a new frontier, and I can feel it will make a difference. 

Jeg læser Kopano Matlwa. I bogen "Coconut" er ideen om sorthed meget tilstedeværende. Det er et traume på tværs af kontinentet, ikke kun på kontinentet, men overalt. Hvordan kan vi opløse problemet? - få det til at se anderledes ud eller komme ud over det? - som et refræn af Achille Mbembes afskedssalut i hans desværre oversete bog "Critique de la raison nëgre".

Meget sent om aftenen ankommer jeg til Dakar. Jeg må stå flere timer i kø i lufthavnen. Efter nogen tid finder jeg endelig på at tænde for min telefon og opdager at der selvfølgelig er gratis wifi i lufthavnen. Der er et par beskeder og flere forgæves opkald fra min taxa-chauffør Mammadou, og jeg beklager ærbødigt. Efter endnu en rum tid kommer jeg endelig ud på den anden side. Jeg finder Mammadou, som jeg ikke har mødt før, og han bedyrer "ne pas grave", men måske er det bare udtryk for senegalesisk høflighed. Han er en ung, høj og ranglet fyr. Det tager endnu 1,5 time at nå frem til hvor jeg skal bo, og klokken er tæt på midnat senegalesisk tid (to timer forud for dansk tid). Damen hvor jeg skal bo kalder sig selv for Mamie på Airbnb, som i auto-oversættelsen bliver til bedstemor. Hun ligner nu alt andet end det. Hun er højst 25 år. Efter at have anvist mig værelset spørger hun meget venligt men bestemt om der er noget som jeg behøver. Jeg beder om et glas vand, og hun giver mig en flaske.

 

Comments

Popular posts from this blog

Bazungus in Kampala

Africa does not exist

26/3 07 The Library (cont)

Tanzania I - Swahili man

Meeting Uganda and "the other"