Memory

Sometims a memory pops up in my mind. Here is one from 2005. A had just returned from two  years in Uganda. After I had told four different stories from my life in Kampala, there was a woman that responded with: "you are making it very hard for yourself". I was especially a comment to a storry about my friend Richard who died in December 2004.

I 2005 holdt jeg en foredrag på Fyn. Få måneder tidligere var jeg kommet tilbage til Danmark efter to år i Kampala.  Mit foredrag bestod af fire fortællinger. Den ene handlede om min ven Richard som døde i december 2004 - for nu 12 år siden.

Hans officielle dødsårsag var AIDS, men min konklusion i fortællingen om ham var, at jeg slog ham ihjel, fordi jeg tog håbet fra ham, eller at jeg havde muligheden for at redde hans liv (som den eneste) og at jeg fejlede.

Efter mit foredrag og efterfølgende spørgsmål fra publikum, sagde arrangører af aftenen til mig: "Du gør det meget svært for dig selv". Hvad hun mente var vist nok, at jeg i mit liv i Kampala havde sat mig i svære situationer, og at jeg kunne have valgt anderledes og et lettere og mindre smertefuldt liv; sagt en en vis undren.

Hendes sætning var pludselig i mit hoved i eftermiddags, efter ikke at have tænkt på den siden den blev sagt. Jeg ved ikke hvorfor? - heller ikke hvad jeg vil med at fortælle det og gentage hendes ord.


Comments

Popular posts from this blog

Bazungus in Kampala

Africa does not exist

26/3 07 The Library (cont)

Tanzania I - Swahili man

Meeting Uganda and "the other"