Tanzania I - Swahili man


I have been in Tanzania for the Busara Festival in Zanzibar. Therefor I am telling you what I see, but I will show no pictures, because they would not make you see what I see, not that I see something extraordinary, but I see what I see and you have your own eyes. The festival is over and have taken to boat til Pemba Island. A place I have wanted to go for more than 10 years.

Jeg er nået til Chake Chake på Pemba Island. Byen er øens hovedstad, selvom det ikke lige er det indtryk man får. Jeg indlogerer mig lidt nord for byen på Hamisa Village Hotel. Det er under konstruktion, og det har det været i 4 år, så hvis du kommer dertil i løbet af den næste 5-10 år er de måske færdige.

Det består af en samling af små huse med to værelser i hver med egen indgang. Den ene af de aftener, hvor jeg er der, er der også ankommet en velpolstret mand i sin Landrover. Han står lænet op ad sin bil i bar overkrop mens han ivrigt taler i telefon. Da kan synes tralvt optaget af sin samtale hilser jeg ikke på ham.

Et par timer senere sidder jeg udenfor mit værelse. Han kommer gående forbi, og idet kan nærmer sig siger han: "Jambo, bwana". Jeg returnerer med et "Jambo". Da han er lige ud for mig, siger han "Mambo" (som betyder hej). Jeg reagerer ikke hurtigt nok, hvorfor han siger: "Say, poa", Pligtskyldigt skynder jeg mig at sige "Poa", hvorefter jeg hører et klart og stolt "Yeah" fra mørket.

Comments

Popular posts from this blog

Bazungus in Kampala

Africa does not exist

26/3 07 The Library (cont)

Meeting Uganda and "the other"